[art] Bienále Enter5 – Datapolis

Postmoderní doba s sebou přinesla mnohé. Posun životního stylu od konzistentního k epizodickému. Měnící se mezilidské vztahy. Vezměme si například dopad vzrůstající občanské mobility na městskou anonymitu. Skrýt svoji identitu nikdy nebylo snazší. Co se ale stalo po boomu sociálních sítí? Skutečná města vystřídala ta stvořená z jedniček a nul, která chtě nechtě den co den krmíme vlastním soukromím. Neustále tak rostou a zmíněná neosobnost se poněkud vytrácí. Kam tím směřujeme? I toto byla jedna z otázek, kterou ve mně vyvolala návštěva výstavy Datapolis v rámci bienále ENTER konající se v Národní technické knihovně.

enter 5 - podivana

Už sám název expozice napovídá, že se tento ročník zabývá městem v čase elektronických dat a životním prostředím všeobecně. Pro ty, které nebaví se pouze dívat, ale rádi by si něco poslechli nebo kupříkladu diskutovali, vše doplňuje obsáhlý program plný přednášek, workshopů a různých audiovizuálních performancí. Tedy vzhůru do světa, kde elektronický údaj nabývá nových rozměrů.

enter 5 - niki passath

Pěstovali jste někdy rybičky a bylo vám líto, že je nemůžete jít vyvenčit jako pejska? Hned po příchodu do galerie si nejspíše všimnete robota prohánějícího se ve větší ohrádce všemi směry, které vypadají zdánlivě jako nekontrolované. Když ale přistoupíte blíž, zjistíte o čem projekt Machine 2 Fish je. Mezi robotovy „součásti“ totiž patří i živá rybka, jejíž pohyby jsou elektronicky snímány a následně generují směr pohybu vozíku. Rybička tak může proplouvat prostorem stejně, jako návštěvníci procházejí mezi jednotlivými exponáty.

enter 5 - pascal silondi

Mobilní rybičce dělá společnost obří projekce systému MIMODEK, který slučuje prvky města společně s přírodou. Reakcí na návštěvníky výstavy současně s aktuálními životními podmínkami svého okolí odráží své vlastní životní prostředí v reálném čase a stává se tak jakýmsi samostatně fungujícím organismem.

enter 5 - alessandro ludovico, paolo cirio

Když vystoupáte do prvního patra, můžete se dozvědět něco o zřejmě nejdiskutovanějším exponátu výstavy Face To Facebook, za kterým stojí Alessandro Ludovico a Paolo Cirio. Těmto dvěma Italům se podařilo „ukrást“ fotografie více než milionu facebookových profilů, které následně prohnali programem na rozpoznávání tváří a umístili do nové internetové seznamky rozřazené podle pohlaví, národnosti a typu výrazu. Všeho se velmi rychle chytla media a oba umělci se pochopitelně dostali do problému nejen s lidmi, jejichž tváře použili, ale i se samotným vedením Facebooku. Upozornění na problém snadného zneužití osobních dat za to snad ale stálo.

enter 5 - zase vibrator

O pár kroků dále si chodily nejen ženy sáhnout na chvějící se a modře zářící Vibrator Prokopa Bartoníčka, jehož výkon záleží na momentálním celosvětovém zájmu o internetové porno. Tedy čím více lidí hledá potěšení u svých monitorů, tím více může jeden člověk z tohoto skleněného objektu dostat radosti.

enter 5 - sasa spacal

Mně samotnou nejvíce zaujala instalace slovinské umělkyně Sašy Spačal, která vytvořila malý ekosystém, kde se živá ústrojí střetávají s nanotechnologií. Malý robot se senzorem vzdálenosti komunikuje s ostatními organismy a pomáhá se jim rozvíjet. Právě tato technologie může dle slov autorky pomoci přírodě vrátit se ke své původní podobě, kterou jsme tolik poničili.

enter 5 - varvara guljajeva

To vše je jen malý zlomek toho, co je na výstavě Datapolis k vidění. Nejen, že je to po dlouhé době něco zábavného, ale nebála bych se i říci, že tudy vede cesta…

enter 5 - akitoshi honda

enter 5 - mahir m. yavuz

enter 5 - mrznu venku

Advertisements

One thought on “[art] Bienále Enter5 – Datapolis

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s